Servisas
Kaip savarankiškai diagnozuoti ir išspręsti 7 dažniausias kavos aparatų problemas Vilniuje: praktinis vadovas verslui ir namams

Kaip savarankiškai diagnozuoti ir išspręsti 7 dažniausias kavos aparatų problemas Vilniuje: praktinis vadovas verslui ir namams

Kai kavos aparatas sustreikuoja ankstyvą rytą

Įsivaizduokite situaciją: pirmadienis, septinta valanda ryto, jūsų kavinė Vilniuje jau pilna žmonių, o kavos aparatas staiga atsisako bendradarbiauti. Arba dar blogiau – esate namuose, svečiai jau beldžiasi į duris, o jūsų mylimas espreso aparatas tik keistai cypčioja ir nieko neišspaudžia. Skambinti meistrams? Dažniausiai jie atvažiuoja ne anksčiau kaip po poros dienų, o jei tai savaitgalis – dar ilgiau laukti.

Gera žinia ta, kad daugelį kavos aparatų gedimų galima išspręsti patiems, turint šiek tiek kantrybės ir žinių. Per pastaruosius metus, konsultuodamas įvairius Vilniaus verslus ir privačius asmenis, pastebėjau, kad tie patys septyni gedimai kartojasi vėl ir vėl. Ir kas įdomiausia – daugumą jų galima sutvarkyti per 15-30 minučių be jokių specialių įrankių.

Problema numeris vienas: vanduo neteka arba lašnoja per lėtai

Tai absoliučiai dažniausia problema, su kuria susiduriate. Aparatas įsijungia, girdite pompą, bet vanduo arba visai neteka, arba lašnoja taip lėtai, kad espreso paruošimas užtrunka amžinybę. Dažniausiai kaltas ne pats aparatas, o paprasčiausias kalkių susikaupimas.

Vilniaus vanduo nėra pats kiečiausias Lietuvoje, bet ir ne minkščiausias – vidutiniškai apie 3-4 mmol/l kietumo. Tai reiškia, kad kalkės kaupiasi pamažu, bet neišvengiamai. Jei aparatą naudojate kasdien ir nekalkinate bent kartą per 2-3 mėnesius, problemos garantuotos.

Pirmas žingsnis – patikrinkite vandens baką. Galbūt ten yra oro burbulas arba filtras (jei tokį naudojate) užsikimšęs. Išimkite baką, išskalaukite, įpilkite šviežio vandens ir tvirtai įstatykite atgal. Kartais tai išsprendžia problemą.

Jei ne – reikia kalkinti. Nepirkite brangių nukalkinimo skysčių iš parduotuvių. Paprasta citrinų rūgštis iš vaistinės veikia puikiai. Maždaug 2 šaukštus citrinų rūgšties ištirpinkite litre šilto vandens, įpilkite į baką ir paleiskite aparatą be kavos. Leiskite pratekėti maždaug trečdaliui skysčio, išjunkite ir palaukite 15-20 minučių. Tada leiskite pratekėti likusiam skysčiui. Po to būtinai praleiskite dar 2-3 bakus švaraus vandens.

Vienas Vilniaus senamiesčio kavinės savininkas pasakojo, kad jie metų metus pirko brangius nukalkinimo preparatus, kol atsitiktinai sužinojo apie citrinų rūgštį. Dabar sutaupo apie 200 eurų per metus ir rezultatas identiškas.

Antras klasikinis atvejis: kavos aparatas prapuola ir nesijungia

Paspaudžiate mygtuką, o nieko nevyksta. Jokių švieselių, jokių garsų – visiškas tylumas. Prieš skambinant elektrikui ar meistrams, patikrinkite kelis akivaizdžius dalykus, kurie gali sutaupyti daug laiko ir pinigų.

Pirmiausia – elektros lizdas. Taip, skamba kvailai, bet patikėkite, maždaug 20 procentų skambučių dėl „sugedusio” aparato baigiasi tuo, kad tiesiog neveikia lizdas arba išjungtas prailgintuvas. Įkiškite į tą patį lizdą telefoną ar kitą prietaisą ir patikrinkite.

Toliau – saugikliai. Daugelis šiuolaikinių kavos aparatų turi vidinius termosaugiklius, kurie išsijungia, kai aparatas perkaista. Ypač tai aktualu profesionaliems aparatams, kurie dirba intensyviai. Sprendimas paprastas – išjunkite aparatą iš elektros, palaukite 30-60 minučių, kad visiškai atvėstų, ir bandykite vėl.

Jei naudojate aparatą su vandens baku – patikrinkite, ar bakas tinkamai įstatytas. Daugelis modelių turi saugos mechanizmą, kuris neleidžia aparatui veikti, jei bakas neįstatytas iki galo arba įstatytas netaisyklingai. Kartais užtenka išimti ir vėl įstatyti baką, kad išgirstumėte aiškų spragtelėjimą.

Trečia bėda: kava išeina per silpna arba per stipri

Tai ne visada gedimas, bet dažnai žmonės mano, kad aparatas sugedęs, kai iš tikrųjų reikia tik kelių reguliavimų. Kavos stiprumas priklauso nuo trijų pagrindinių dalykų: malimo smulkumo, kavos kiekio ir vandens kiekio.

Jei naudojate aparatą su integruota girnomis, patikrinkite malimo nustatymą. Per smulkiai sumalta kava sukuria per didelį pasipriešinimą – vanduo prateka per lėtai, kava išeina per stipri ir kartoka. Per stambiai sumalta – vanduo prateka per greitai, kava išeina silpna, vandeninga.

Idealus malimo nustatymas priklauso nuo kavos pupelių rūšies ir skrudinimo laipsnio. Bendras principas: jei kava per stipri – malimas šiek tiek stambesnis, jei per silpna – smulkesnis. Bet keiskite po vieną padalą ir testuokite. Vienas Antakalnio gyventojas pasakojo, kaip jis tris savaites manė, kad aparatas sugedo, kol atsitiktinai pasuko malimo reguliatorių ir viskas sugrįžo į normalias vėžes.

Daugelis automatinių aparatų leidžia reguliuoti kavos kiekį vienai porcijai. Jei pastebite, kad kava staiga tapo silpnesnė, galbūt kas nors (vaikai, kolegos) netyčia pakeitė šį nustatymą. Paprastai tai daroma per aparato meniu arba specialiais mygtukais.

Ketvirta problema: aparatas daro keistus garsus

Kavos aparatas niekada neturėtų skambėti kaip traktorius. Jei girdite neįprastus garsus – cypimą, girgždėjimą, labai garsų burbuliavimą ar net kažką panašaus į švilpimą – tai signalas, kad kažkas negerai.

Dažniausiai priežastis yra oras sistemoje arba tuščias vandens bakas. Patikrinkite, ar bake yra pakankamai vandens. Jei bakas beveik tuščias, pompa siurbia orą, o tai sukelia tuos keistus garsus ir gali sugadinti pompą.

Kitas dažnas kaltininkas – užsikimšęs oro vožtuvas. Daugelis aparatų turi mažą guminį vožtuvą, kuris reguliuoja oro srautą. Laikui bėgant jis gali užsikimšti kavos likučiais ar kalkėmis. Paprastai jį rasite vandens bako srityje. Išimkite, nuvalykite po tekančiu vandeniu, galbūt švelnia šepetėliu, ir įstatykite atgal.

Viena Žirmūnų įmonė beveik išmetė puikiai veikiantį aparatą dėl keistų garsų, kol paaiškėjo, kad problemą sukėlė maža guminė tarpinė, kuri tiesiog buvo išslydu iš vietos. Grąžinus ją į vietą, aparatas vėl veikė tyliai ir sklandžiai.

Penkta neganda: pieno putų sistema neveikia

Jei jūsų aparatas turi automatinę pieno putų sistemą (cappuccinatore), tai viena iš labiausiai problematiškų dalių. Pienas palieka riebalų ir baltymų likučius, kurie greitai užkemša vamzdelius ir purkštukus.

Aukso taisyklė: valykite pieno sistemą po KIEKVIENO naudojimo. Ne rytoj, ne vakare – iš karto. Daugelis šiuolaikinių aparatų turi automatinę pieno sistemos plovimo funkciją. Naudokite ją be išimčių. Jei jūsų aparatas tokios neturi, praleiskite per sistemą švarų vandenį arba specialų plovimo skystį.

Kartą per savaitę išardykite visą pieno sistemą (vamzdelius, jungtis, purkštuką) ir kruopščiai išvalykite šiltu vandeniu su indų plovikliu. Naudokite mažą šepetėlį vamzdelių vidui išvalyti. Tai užtrunka gal 10 minučių, bet sutaupo šimtus eurų remonto išlaidoms.

Jei sistema jau užsikimšusi ir pieno putos nebeformuojasi, pamėginkite tokį triuką: ištirpinkite šaukštą kavos aparatų valiklio arba indų ploviklio šiltame vandenyje, įpilkite į pieno konteinerį ir paleiskite aparatą. Kartais tai padeda išvalyti užsikimšusius vamzdelius. Po to būtinai gerai praskalaukite švariu vandeniu.

Šešta bėda: kava išteka ne į puodelį

Kava teka iš šonų, aparatas laša, vanduo bėga kur tik ne į puodelį – frustruojanti situacija. Dažniausiai tai reiškia, kad kažkuri tarpinė nusidėvėjusi arba kažkas netinkamai įdėta.

Pirmiausia patikrinkite kavos išleidimo grupę (brew unit). Daugelyje aparatų ją galima išimti. Išimkite, kruopščiai nuvalykite po tekančiu vandeniu, patikrinkite, ar nėra kavos likučių, ir įstatykite atgal. Įsitikinkite, kad girdite aiškų spragtelėjimą – tai reiškia, kad grupė tinkamai užsifiksavo.

Pažiūrėkite į gumines tarpines aplink kavos išleidimo grupę. Jos laikui bėgant sukietėja ir prarado elastingumą. Jei matote plyšių ar tarpinė atrodo suglamžyta, ją reikia keisti. Geros naujienos – tokios tarpinės nebrangios, paprastai kainuoja 5-15 eurų, ir jas lengva pakeisti patiems.

Vienas Vilniaus restorano vadybininkas pasidalino patirtimi: jų aparatas mėnesį laiko lašėjo, jie dėjo po juo padelius, kol galiausiai iškvietė meistrą. Paaiškėjo, kad problema buvo 8 eurų kainuojanti tarpinė, kurią pakeisti užtruko 5 minutes.

Septinta ir paskutinė: aparatas rodo klaidos pranešimą

Šiuolaikiniai kavos aparatai turi įvairius klaidos kodus ir pranešimus. Kartais jie atrodo baugūs, bet dažnai sprendžiami paprastai. Pirmiausia – perskaitykite instrukciją. Taip, aš suprantu, niekas nenori to daryti, bet instrukcijoje paprastai yra klaidos kodų lentelė su paaiškinimais.

Jei instrukcijos nebeturite, ieškokite internete. Įveskite aparato modelį ir klaidos kodą – dažniausiai rasite atsakymą forumuose ar YouTube vaizdo įrašuose. Vilniuje yra keletas puikių Facebook grupių apie kavos aparatus, kur žmonės dalijasi patirtimi ir patarimais.

Dažniausios klaidos, kurias matau:
– „Įpilkite vandens” – nors bakas pilnas. Paprastai padeda išimti ir vėl įstatyti baką arba išvalyti bako jutiklį.
– „Išvalykite aparatą” – aparatas tiesiog prašo reguliarios priežiūros. Išvalykite kavos likučių konteinerį ir nuotekų padėklą.
– „Nukalkinimo laikas” – aparatas skaičiuoja naudojimo ciklus ir primena, kad laikas kalkinti.
– „Kavos grupė neaptikta” – išimkite ir vėl įstatykite kavos grupę, įsitikindami, kad ji tinkamai užsifiksavo.

Daugelis klaidų išnyksta po paprasto aparato perkrovimo: išjunkite iš elektros, palaukite minutę, vėl įjunkite. Tai kaip su kompiuteriu – kartais tiesiog reikia perkrauti sistemą.

Kai prevencija geriau nei remontas

Žinote, kas įdomiausia? Dirbdamas su įvairiausiais Vilniaus verslais ir privačiais klientais, pastebėjau aiškų dėsningumą: tie, kurie skiria 10 minučių per savaitę aparato priežiūrai, turi problemų dešimt kartų rečiau nei tie, kurie tiesiog naudoja aparatą iki kol jis sustreikuoja.

Paprasta savaitinė rutina, kuri išgelbės jūsų aparatą: išimkite ir išvalykite kavos likučių konteinerį, nuotekų padėklą, pieno sistemą. Praleiskite vandenį per sistemą be kavos. Nuvalykite išorinę aparato dalį. Kartą per mėnesį – nukalkinimas. Kartą per ketvirtį – girnų valymas specialiu preparatu. Tai tiek.

Jei verslui naudojate profesionalų aparatą, verta sudaryti techninės priežiūros sutartį su specialistais. Bet ir tarp jų apsilankymų, kasdienė priežiūra yra jūsų rankose. Geriausi Vilniaus barista, su kuriais teko bendrauti, sako, kad aparato pažinimas ir gebėjimas išspręsti paprastas problemas yra ne mažiau svarbu nei mokėjimas paruošti puikią kavą.

Ir dar vienas patarimas iš patirties: kai kas nors neveikia, nepanikuokite ir nebandykite iškart ardyti viso aparato. Pradėkite nuo paprasčiausių dalykų – vandens bako, tarpinių, valymo. Devyni iš dešimties atvejų problema slypi būtent ten. O jei jau tikrai nieko nepadeda ir įtariate rimtesnį gedimą – tada tikrai laikas kviesti specialistą. Bet dabar, žinodami šiuos septynis dažniausius gedimus ir jų sprendimus, tikėtina, kad to prireiks daug rečiau.

Parašykite komentarą